6 Aralık 2009 Pazar

Obezlere diploma yok...

Obez olduğum söylemez. Lakin fiziken çok ta hafif bir insan değilim. "İrikıyım" diyelim...

Bugün Hürriyet'te Pınar'ın dikkatini çeken haber ilginç. ABD'de mevcudunun büyük bölümünü Afro-amerikalıların oluşturduğu Lincoln Üniversitesi'nden mezun olabilmek için dersleri geçmek yetmiyormuş. Kilonuzun da "obez" sınırının altında olması gerekiyor. Ailesel akademik durumlardan ötürü benim de ne olduğunu bildiğim "Body Mass Index - Vücut Kütle Endeksi" 30'dan yüksek ve bel ölçüsü 80 cm'den geniş bayanlara diploma verilmiyor. Erkekler için ise bu ölçü 100 cm. "Şişman" öğrencilerin, diploma alabilmek için öncelikle üniversite bünyesindeki spor kursuna devam edip zayıflamaları gerekiyor.

Habere göre bazı öğrenciler duruma tepki gösteriyorlarmış. "Ben buraya eğitim almaya geldim, kilomu sorgulatmaya değil" diyormuş bir öğrenci örneğin.

Benim aklıma takılan ise, yine ve yeniden üniversitenin "toplumsal sorumluluğu" konusu oldu. İzmir'de bir üniversite böyle bir uygulama başlatsa, Taraf gazetesinin şu çok entel yazarı "faşist İzmir'in faşist üniversitesi" derdi büyük olasılıkla. Üniversite ticari bir kurum mudur? Bir eğitim ve disiplin yuvası mıdır? Özgürlükçü müdür? Özgür ise ne kadar ve nereye kadar özgürdür? Özerk midir ya da olmalı mıdır?

Lincoln Üniversitesi'nin uygulamasını yargılamadan önce Amerikan toplumunun en ama en önemli sorunlarından birinin de obezite, yani "aşırı kilo problemi" olduğunu bilmek gerekiyor. Kapitalizmin ağababaları, bu durumu da bir ekonomik "sektör" haline getirdiler. İnsanlara kilo aldırmak ticari bir sektör. Alınan kiloların verilmesi de, pek çok yan kolu bulunan bir diğer ticari sektör.

Dolayısıyla Lincoln Üniversitesi'nin uygulamasını, "sağlıklı bir toplum yaratmak" adına atılmış bir adım olarak değerlendirebileceğimiz gibi, özel zayıflama ve spor merkezlerine müşteri kaybettirecek "düzen bozucu" bir girişim olarak ta yorumlayabiliriz.

Ya da son günlerde abartmayı pek seven entelektüel tayfamız, bunu "faşistçe bir davranış" olarak yorumlayabilir. Bunu yapmak moda oldu zira son günlerde.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder